woensdag 18 maart 2009

De politie maakt veel ongelukken

Met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB), heeft de Volkskrant de beschikking gekregen over de ongevallencijfers van de politie en die liegen er niet om:

In slechts 3 jaar (2005-2007) tijd zijn er bij ongevallen met politievoertuigen tien agenten en een burger omgekomen en raakten 440 burgers en 43 politiemensen gewond. De totale (letsel- en materiële) schade bedroeg 46 miljoen euro. De cijfers over 2008 zijn nog niet beschikbaar.

De Nederlandse politie beschikte in 2007 over 13.254 voertuigen (9.838 personenauto’s, 1.829 bestelwagens en 1.487 motoren). In dat jaar reed de politie 8.301 keer schade door eigen schuld. Dat betroffen zowel parkeerschades als ernstige ongelukken. Een jaar eerder waren er met 180 voertuigen minder 90 schadegevallen meer.

Van de gemiddelde jaarlijkse schade, ruim 15 miljoen euro, kan 2,3 miljoen euro worden verhaald. De WA-verzekering neemt zo’n 3,4 miljoen voor haar rekening. De kostenpost voor de politie bedraagt 10,6 miljoen per jaar.

Nadat in 2006 de Nederlandse Politiebond (NPB) al alarm sloeg over het grote aantal ongelukken waarbij een politievoertuig is betrokken, leidde dat tot een nieuwe, aanvullende rijopleiding voor alle agenten die politieauto’s besturen. Tot nu toe is er echter slechts marige belangstelling voor de speciale rijlessen. Van de twintigduizend agenten die ervoor in aanmerking komen, maakten er vorig jaar slechts twaalfhonderd gebruik van. Voor dit jaar is hetzelfde aantal aangemeld, terwijl de Politieacademie capaciteit heeft voor het tienvoudige. De Politieacademie in Lelystad beschikt hiervoor over een modern Verkeersveiligheidscentrum, waar jaarlijks tienduizend cursisten terecht kunnen.

De inventarisatie is niet compleet. Zo is niet uitgezocht bij hoeveel aanrijdingen de politie al dan niet terecht gebruik maakte van zwaailicht of sirene. Evenmin is bekend hoe vaak een agent strafrechtelijk is vervolgd voor het veroorzaken van een ongeluk.

Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) heeft eerder laten weten zich zorgen te maken over de vele verkeersongevallen met politievoertuigen. Ze dreigt vanaf 1 januari 2010 de landelijke rijvaardigheidstraining verplicht te maken voor alle korpsen.

De NPB stelde vast dat veel agenten in de problemen komen als ze in moeilijke situaties een voertuig moeten besturen. ‘Het rijden met toeters en bellen, uitrijden en parkeren, remmen boven de 80 kilometer per uur met ABS inclusief uitwijken, remmen op een nat of glad wegdek en het nemen van bochten met de juiste snelheid – allemaal zaken die geen gesneden koek zijn.’ In een speciale rijvaardigheidsproef reed slechts 16 procent van de deelnemende agenten foutloos.

De Raad van Hoofdcommissarissen nam in 2006 het Preventieplan Verkeer aan. Daarin staat dat de politie in de bebouwde kom met zwaailicht en sirene niet harder mag rijden dan 20 kilometer per uur boven de maximum toegestane snelheid. Op de snelweg is dat 40 kilometer harder. Door rood licht mag slechts stapvoets worden gereden.

Een andere maatregel was de aanvullende rijvaardigheidstraining, zodat agenten hun voertuig onder alle omstandigheden kunnen beheersen.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

0 comments: