vrijdag 17 april 2009

Twee ontsnapte gedetineerden Bon Futuro aangehouden

Engelbert ‘Bertje’ Koeiman en Julien Mambre die eerder ontsnapt waren uit de Bon Futuro gevangenis op Curaçao, zijn vanmorgen iets voor elven lokale tijd aangehouden. Ze bevonden zich in een appartement op Seru Fortuna Bieu.

In het vrijwel lege appartement werden onder andere vier vuurwapens gevonden, een hoeveelheid kogels, zwarte mutsen en een verrekijker. Koeiman en Mambre werden aangehouden door leden van het Arrestatie Team. De gevonden spullen duiden erop dat het tweetal wellicht bezig was met het voorbereiden van overvallen of andere snode plannen. Het appartement werd verhuurd maar de huurder bleek het weer onderverhuurd te hebben aan derden. De laatste bewoners waren dus Koeiman en Mambre. Hoe lang ze zich daar hebben weten schuil te houden moet uit politieverhoor blijken. Ze hebben in ieder geval hulp gekregen.

De ontsnapte gedetineerden hadden een heel arsenaal aan wapens en andere spullen verzameld. Wellicht waren zij van plan overvallen te gaan plegen.

Koeiman wist op 8 maart te ontsnappen van het gevangenisterrein tijdens werkzaamheden buiten. Mambre ontsnapte met drie andere gedetineerden een week later na een zorgvuldig beraamd plan waarbij twee cipiers korte tijd gegijzeld werden.

Van deze groep is nu nog één gedetineerde zoek: Jair Leuteria. Hij wist al eens eerder te ontsnappen uit de Bon Futuro-gevangenis en kon toen enkele maanden uit handen van de politie blijven.

Ook Koeiman ontsnapte al eens in 2001 en werd aangehouden na een overval op nummerbaas Nelson Farah van Joe Black. Vorige week werd Liomar Winklaar al opgepakt in een appartement te Sta. Rosa, terwijl Kenneth Maria een week na de ontsnapping in de wijk De Savaan al  kon worden ingerekend. In deze twee zaken werden ook medeplichtigen aangehouden op verdenking van het verbergen van criminelen. Daar Koeiman en Julien Mambre niet tegelijkertijd ontsnapten, maar nu wel tezamen werden aangehouden, moeten de twee iets af hebben gesporken of eenzelfde contactpersoon buiten de gevangenis hebben gehad.

Alle vijf ontsnapte gedetineerden zitten lange straffen uit wegens gewapende overvallen, moord c.q. doodslag of pogingen daartoe. Van onder meer Koeiman werd sinds zijn ontsnapping al op straat beweerd dat hij zich in de omgeving van Muizenberg, dat is onder Fortuna, zou schuilhouden.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

Politie rukt uit voor nepwapen

De politie is vanochtend in grote getale uitgerukt om een acteur te arresteren die met een namaakwapen op straat liep in Amsterdam-Zuid. Ook drie andere personen werden meegenomen, waaronder ook filmregisseur Paula van der Oest.
Het viertal was bezig met filmopnames in een loods nabij het huis van bewaring aan de Havenstraat. Toen voorbijgangers iemand met een pistool op straat zagen lopen, belden ze de politie.
„Dat mag hij op het bureau uitleggen. Hij heeft inmiddels wel begrepen dat wij niet acteren en dat onze wapens wel echt zijn”, aldus de politie.

Wellicht kan de politie op haar beurt eens uitleggen waarom de man die duidelijk met filmopnamen bezig was meemoest naar het bureau terwijl als er in Utrecht een transsexueel wordt weggepest de politie niet één arrestatie kan maken.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

donderdag 16 april 2009

Holleeder sprak met Peter de Vries over optreden La Serpe

Enkele jaren geleden is er een bijeenkomst geweest met Willem Holleeder, Peter La Serpe, Jesse R en Peter R De Vries. De mannen hadden een afspraak in restaurant het Arsenaal in Naarden Vesting.

Willem Holleeder eiste tijdens deze bijeenkomst dat La Serpe in het programma van Peter R. de Vries zou vertellen hoe slecht de CIE (Criminele Inlichtingen Eenheid) functioneert. La Serpe weigerde waarop Holleeder vertrok.

Hierna hebben Peter R de Vries, Jesse R en La Serpe nog een tijd in eetcafé t hutje doorgepraat. Maar ook hier liet La Serpe zich niet overhalen tot een optreden in het programma van de Vries. Dit alles verklaarde La Serpe donderdag in de bunker.

Maffiahournalist!

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

Geen straf voor niet ingrijpen bij zelfmoord

M. de J. (38) uit Breda kan volgens officier van justitie Ronald de Brouwer niet verantwoordelijk worden gehouden voor de dood van haar man op 1 mei 2007.

Wel verwijt hij haar dat ze opzettelijk naliet haar echtgenoot te helpen nadat die een overdosis morfine had genomen, maar omdat ze volledig ontoerekeningsvatbaar is verklaard, vroeg hij de rechtbank in Breda haar te ontslaan van alle rechtsvervolging.

De Brouwer vindt het ook niet nodig de vrouw plaatsing in een psychiatrisch ziekenhuis op te leggen. Ze ondergaat al een verplichte behandeling in het kader van Bijzonder Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

25 jaar cel in USA voor bommenlegger Wesam al Delaema

wesam_Cash en Carlo Wesam al D. (foto) is door de federale rechtbank in Washington tot 25 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Al Delaema had hiervoor een deal met de Amerikaanse justitie gemaakt.

De Nederlandse Irakees bekende recent schuldig te zijn aan het in 2003 met anderen beramen van moordaanslagen op Amerikaanse militairen in Fallujah in Irak door bermbommen te plaatsen. In ruil voor zijn bekentenis krijgt hij 25 jaar gevangenisstraf in plaats van een proces waarin hij het risico loopt op een zwaardere straf. Eerder zei hij niet schuldig te zijn en door terroristen ontvoerd te zijn die hem hadden gedwongen het leggen van bommen te filmen.

Al D. zal naar Nederland terugkeren om zijn straf hier uit te zitten. De rechter in Nederland zal de Amerikaanse straf omzetten naar Nederlandse maatstaven. Verwacht wordt dat de straf daardoor wordt verlaagd. De rechter in Washington riep Nederland echter op om de Amerikaanse straf ongemoeid te laten.

zie ook Het proces tegen Wesam al Delaema 

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

woensdag 15 april 2009

22 jaar cel voor moord op Bosschenaar

De rechtbank ’s-Hertogenbosch heeft een 28-jarige man vandaag veroordeeld tot een gevangenisstraf van 22 jaar voor moord. Een 29-jarige vrouw kreeg een gevangenisstraf van twee jaar opgelegd voor medeplichtigheid aan moord.

De rechtbank is van oordeel dat de man het slachtoffer met voorbedachten rade op 23 januari 2008 in ’s-Hertogenbosch om het leven heeft gebracht. Hij heeft de 35-jarige man op het terrein van een tankstation opgewacht en op koelbloedige en lafhartige wijze met een mes in zijn nek gestoken, waarbij onder meer de halsader is geraakt. Het hevig bloedende slachtoffer is na de steekpartij naar de nabijgelegen Pettelaerflat gevlucht, waarbij hij tevergeefs hulp heeft gezocht. Bij het opleggen van de straf heeft de rechtbank er onder meer rekening mee gehouden dat de verdachte eerder is veroordeeld voor geweldsdelicten en dat hij op geen enkele manier gevoelens van medeleven of spijt heeft betuigd naar de nabestaanden. De man heeft niet willen meewerken aan een onderzoek door een psycholoog en/of een psychiater en de rechtbank acht, gelet op de eerdere veroordelingen, de aanwezigheid van agressieproblematiek bij de verdachte reëel. De rechtbank acht de kans dat hij een nieuw ernstig geweldsdelict zal plegen dan ook groot. Bij het bepalen van de duur van de straf is nadrukkelijk rekening gehouden met de noodzaak tot beveiliging van de maatschappij.

De rechtbank acht bewezen dat de vrouw medeplichtig is aan de moord. Zij is samen met de 28-jarige man naar het tankstation gereden, waar ze het slachtoffer zou ontmoeten. Ter plekke nam ze telefonisch contact op met het slachtoffer waarbij ze verzweeg dat de mannelijke verdachte zich in de directe omgeving ophield. De vrouw wist wel dat de mannelijke verdachte agressief kon zijn tegen het slachtoffer, maar niet dat hij hem om het leven wilde brengen.

De verdachten zijn daarnaast veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van ruim drieduizend euro.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook