dinsdag 11 augustus 2009

Eigenrichting ligt op de loer | Politie in ivoren toren

Commissaris Ad Smit is al 33 jaar werkzaam als politieagent in Amsterdam. In 1976 begon hij als wachtcommandant bij het toenmalige bureau Leidseplein, nu werkt de districtchef voor Amsterdam-Oost en Zuid-Oost. Wat hem momenteel het meest opvalt? "Autochtonen zijn het wangedrag van Marokkaanse jongeren zo zat dat ze dreigen naar de honkbalknuppel te grijpen."

"Autochtonen maken zich zorgen over allochtonen", stelt commissaris Smit in dagblad De Pers. "Ik vind dat vaak te kort door de bocht, beoordelen op uiterlijk. In Oost merk ik dat de verhoudingen soms hard zijn. Dat bepaalde groepen open tegen mij praten over 'de klotemarokkanen'. Dan zeg ik: ja jongen, dat kun je nou wel roepen, maar weet je ook waarover je het hebt?"  (Ja echt Smit, dat weten mensen want in Oost wonen ze er tussen, er is echt wel een reden dat het zover is gekomen.)

Smit heeft om Oost iets van 19.000 Marokkaanse wonen. "Als die allemaal één misdrijf per jaar zouden plegen, had ik nooit de cijfers die ik nu had. Dus dat is onzin", stelt de politichef. "Ze vallen meer op, die Marokkaanse groepen."

Het beperkt zich nog tot mopperen, heeft Smit geconstateerd. "Het moment dat de handjes gaan wapperen, op het moment dat men collectief dingen zou organiseren tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Dan gaat het mis, dan grijp ik in. Wanneer ik als politichef zou weten dat een groep zich organiseert om een andere aan te pakken, pak ik ze allemaal op."

Commissaris Smits vertoont hier het gedrag dat de maatschappij juist heeft gebracht tot waar we nu zijn.

“Het moment dat de handjes gaan wapperen…….. pak ik ze allemaal op”

Het ware beter wanneer Smits al eens eerder tot acties overging en dat als Marokkaanse jeugdbendes wandaden begaan, hij ‘ze allemaal oppakt’.

Als het al zover zo komen dat autochtonen ‘naar honkbal knuppels grijpen’ dan dooen ze dat met een reden en niet omdat ze denken: “goh, laten we vandaag es niet in de winkel staan maar een groep allochtonen in elkaar slaan”. Het is Smit zijn taak om er voor te zorgen dat het niet zo ver komt, niet om pas in te grijpen als het zo ver is.

Wat de misdadcijfers betreft is Smit een beetje onduidelijk, maar het lijkt alsof hij aan het underplayen is. De door CBS verzamelde misdaadcijfers liegen er niet om.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

0 comments: