maandag 11 mei 2009

Zaak dode Ikea verkeersregelaar voor de rechter

Dion G. (26) die in augustus 2008 in Amsterdam verkeersregelaar Willem van Koerten (54) uit Harderwijk zou hebben aangereden, staat vandaag voor de rechter in Amsterdam. Het incident gebeurde op het parkeerdek van meubelzaak Ikea. Het 54-jarige slachtoffer overleed door de aanrijding.

Volgens justitie reed Dion G. de verkeersregelaar na een ruzie over een parkeerplek met opzet en in volle vaart aan. De regelaar zou daardoor op de motorkap zijn beland en hard zijn gevallen toen de auto weer remde. Justitie verdenkt de man van doodslag. De situatie lijkt echter meer op moord.

G.'s advocaat stelt echter dat sprake is van een tragische samenloop van omstandigheden. De verkeersregelaar zou zelf op de motorkap zijn gaan liggen om de auto tegen te houden. G. zou nooit de bedoeling hebben gehad Van Koerten iets aan te doen.

Het verloop van de zitting

Dion G. beweerde dat het nooit zijn bedoeling was geweest om van Koerten dood te rijden. Het was volgens hem allemaal begonnen toen hij een vriend die onervaren was met rijden wilde leren parkeren en ze daarom even een invalideparkeerplaats uit hadden gekozen om in te steken en daar weer uit te rijden. Een collega van van Koerten was daar echter niet van gecharmeerd en vroeg hen waar ze mee bezig waren. G. ging door het lint en schreeuwde de man van alles toe, zo bekende hij.

Dion G. nam toen de plaats achter het stuur over van zijn vriend en' reed een rondje door de garage.

De verkeersregelaar zegt dat hij daarbij uit de weg moest springen om niet te worden aangereden.

Inmiddels was van Koerten ter plekke aangekomen om zijn collega te helpen en maande G. tot stoppen. Die voelde zich naar eigen zeggen 'geïntimideerd' en daarom trapte hij maar op het gaspedaal.

''Ik was echt bang voor een handgemeen. Hij kwam op me af lopen. Hij was groot. Hij was boos.'' .

Van Koerten belandde op de motorkap en viel daar vervolgens weer vanaf. Enkele dagen later overleed hij aan hersenletsel.

In weerwil van G.'s verklaring dat hij het allemaal niet zo heeft bedoeld, stelt het Openbaar Ministerie dat hij de verkeersregelaar opzettelijk en met volle vaart aanreed.

Van Koerten zou daardoor op de auto terecht zijn gekomen en weer zijn gevallen toen de verdachte hard remde. Volgens justitie is G. dan ook schuldig aan doodslag.

De advocaten van de verdachte zien dat heel anders. Van Koerten zou zelf 'op de motorkap zijn gaan liggen om de Mini Cooper tegen te houden'.

G. zou toen achteruit zijn gereden, juist om te voorkomen dat de verkeersregelaar onder het voertuig terechtkwam.

Nou ben ik niet iemand die snel kritiek heeft op de verdediging, in tegendeel, maar hier bazelt de advocaat toch echt: een man die op een motorkap gaat liggen om een auto tegen te houden?? Achteruit rijden om te voorkomen dat een verkeersregelaar onder het voertuig komt??? Dan rij je toch niet achteruit? Dan stop je!

Uitspraak 24 juni

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

0 comments: