zaterdag 12 juni 2010

Joran van der Sloot zou naar Nederland hebben willen vluchten

Volgens Peruaanse media was Joran van der Sloot na zijn vlucht uit het hotel in eerste instantie van plan om naar Nederland te vluchten.

Dat zou ook de reden zijn geweest waarom Joran een taxi naar het vliegveld Jorge Chavez zou hebben genomen met de vermeende 8100 euro op zak en creditcards op naam van Stephany. Onderweg veranderde hij echter van idee en besloot naar Chili te gaan. Achteraf gezien had hij beter wél op het vliegtuig kunnen stappen. Mogelijk vond hij het risico om op een KLM vlucht te wachten te groot. De KLM vlucht op die dag vertrok om 19:35 hr en misschien was Joran bang dat het lijk van Stephany dan al ontdekt zou zijn. (Zie ook zijn bekentenis: punt 10)
De directe KLM vlucht op Zondag 30 mei
Lima-amsterdam2

Weliswaar was er die zondag ook een KLM vlucht om kwart over 2, maar dat vereiste een overstap in Panama City die avond. Lufthansa had een vlucht om vijf vóór 1, maar dat vereiste een overstap in Sao Paulo in Brazilië die avond. Dan was er nog een Iberia vlucht naar Madrid om 12 uur, met aansluiting naar Amsterdam, maar Joran vreesde mogelijk in Spanje opgepakt en teruggestuurd te worden. Achteraf gezien had hij inderdaad beter de KLM vlucht kunnen nemen. Hij zou dan maandag om 3 uur op Schiphol hebben gestaan, toen het lijk nog lang niet ontdekt was, maar goed, dat is nakaarten.

De Peruaanse media brachten ook nog wat andere mogelijke scenario's naar voren over de moord. Zo zou hij na zijn woedeuitbarsting omdat Stephany aan zijn laptop zat een elleboogstoot hebben gegeven ter hoogte van haar neus, om vervolgens nog wat vuistslagen op haar schedel te torpederen tot ze neerviel. Toen Joran zag dat ze nog ademde trok hij zijn shirt uit om haar daarme te verstikken, vandaar dat hij op de beveiligingsvideo met een ander shirt de kamer verlaat, aldus speculeert de Peruaanse krant Republica. (Het blijkt meer dan speculeren: Het staat in zijn bekentenis, hoewel Stephany niet in zijn laptop zat te neuzen)

Joran zal binnenkort ook door een Nederlandse officier van justitie worden verhoord over zijn nieuwe bekentenis over de verdwijning van Natalee Holloway.

Hij verklaarde het lijk van Natalee te willen aanwijzen, maar wil de plek alleen op Aruba en aan de lokale autoriteiten vertellen. Volgens de Peruanen is dit slechts een wanhopige poging om te ontsnappen aan de peruaanse cel.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

Taxichauffeurs Joran ook vervolgd

De drie taxichauffeurs die Joran van der Sloot van Nasca in Peru naar Chili hebben gebracht, moeten zich vanwege medeplichtigheid verantwoorden voor de rechter. Dat heeft generaal César Guardia, de directeur van de onderzoekspolitie Dirincri, vandaag gezegd. Het gaat om de broers John Williams Apercana Pisconte en John Oswaldo Aparcana Pisconte en om Carlos Alberto Uribe Pretil

Volgens Garcia had Van der Sloot hun verteld dat hij beschuldigd werd van moord en sinds Stephany Flores was gevonden, was bekend dat hij gezocht werd. Ze zochten echter geen contact met de politie. Bovendien persten ze hem af door een buitensporig bedrag voor de ritten te vragen.
In tegenstelling tot de eerder vermelde US $500, zou het gaan om een bedrag van US $ 1.500, een Ferrari horloge, een camera, een mobiele telefoon en andere waardevolle spullen die later allemaal werden teruggevonden in Ica -waar de broers wonen- door de Peruaanse polite.

De 3 ontkennen echter. Ze zeggen slechts uitvoerders geweest te zijn en er niets kwaads in gezien te hebben omdat zij wel vaker toeristen vervoeren. Volgens Carlos Uribe was de prijs al afgesproken toen hij werd gevraagd mee te rijden.
Alledrie zeiden zich geen advocaat te kunnen veroorloven.

Ook 2 hotelmedewerkers zijn naar het politiebureau gebracht: een receptioniste moet uitleggen waarom Stephany niet werd ingeschreven en de manager moet uitleggen hoe het komt dat Stephany 2 dagen onopgemerkt op de kamer kon blijven liggen.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

vrijdag 11 juni 2010

Joran van der Sloot overgebracht naar Castro Castro gevangenis

Joran van der Sloot is vandaag overgebracht naar de beruchte Miguel Castro Castro gevangenis. Een en ander gebeurde onder luid gejoel van Peruanen die 'buitenlander moordenaar' riepen.

Dat geeft al aan dat er wel een geheel eerlijk proces zal plaats vinden. Hypocriete Peruanen, alsof er daar nooit iemand door een Peruaan wordt vermoord.

Update 12 juni 2010: Omdat Joran vreest voor zijn leven in de Castro Castro gevangenis, heeft hij om garanties gevraagd. Hij wordt dan ook alleen in een cel geplaatst. De Nederlandse justitie gaat Joran bezoeken om hem te verhoren over Natalee, nadat hij gezegd heeft haar lichaam aan te willen wijzen. Hij wil dit echter enkel op Aruba doen. Volgens de Peruaanse politie is dit echter een wanhoopspoging om uit Peru weg te komen. Volgens El Republica zou hij het lijk van Natalee aan willen wijzen als hij in Aruba zijn straf mag uitzitten.

Ook is de Nederlandse justitie geïnteresseerd in de inhoud van zijn laptop.

Joran wordt aangeklaagd voor roofmoord, hoewel het bedrag dat Stephany bij zich zou hebben steeds lager wordt: Eerst zou ze 5000 dollar gewonnen hebben, toen zou het 5000 soles (1800 USD) zijn, maar uit het politiedossier blijkt dat Stephany die avond slechts 676 soles (250 USD) won. In de media wordt voorts een bedrag van 8100 USD genoemd die Joran van Stephany zou hebben gestolen. Nu is natuurlijk de hoogte van het gestolen bedrag niet van belang bij roofmoord, maar de kans dat het om roofmoord gaat bij iemand die 250 of 1800 of 8100 USD heeft, is natuurlijk wel een verschil.

Joran van der Sloot fue recluido en penal Castro Castro

En medio de insultos y empujones Joran van der Sloot fue trasladado desde la carceleta del Poder Judicial al penal Miguel Castro Castro, en el distrito de San Juan de Lurigancho.

Van der Sloot fue agredido en los exteriores de la sede judicial y hasta le arrojaron basura tras gritarle !extranjero asesino!.

Más temprano fue fue trasladado de la sede de la Fiscalía, donde pernoctó desde anoche, hasta el Poder Judicial.

Van der Sloot será juzgado como presunto autor de los delitos de homicidio calificado y contra el patrimonio, en la modalidad de hurto simple, en agravio de Stephany Flores Ramírez.

Update 12 juni 2010: Joran van der Sloot teme por su vida pues piensa que cuando lo recluyan en el penal Castro Castro los presos tomarán venganza por sus propias manos.

“No quiero estar preso en el Perú. Tengo miedo que me maten”, dijo entre sollozos a la Policía, Joran van der Sloot

Es por ello que van der Sloot ha pedido medidas de seguridad por salvaguardar su integridad física.

"Pidió garantías porque se siente amenazado y dice que lo pueden matar", informó el jefe del Instituto Nacional Penitenciario (INPE), Rubén Rodríguez.

Asimismo se dio a conocer que el holandés prometió a las autoridades  revelar el lugar exacto donde se encuentra el cadáver de la joven norteamericana Natalee Holloway, siempre y cuando le permitan purgar condena en Aruba.

Castro-Castro gevangenis met uitzicht op de Andes

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

Gerard B niet langer verdacht van moord Diana Winkel

Gerard B. (49) uit Oldenzaal wordt niet langer verdacht van betrokkenheid bij de moord op Diana Winkel (47) in 2008. Dat meldde het Openbaar Ministerie in Almelo vandaag.

Diana Winkel werd in oktober 2008 dood in haar woning in Oldenzaal aangetroffen. De lerares was met een steekvoorwerp om het leven gebracht. Een jaar later werd Gerard B. opgepakt. Hij werd na enkele weken vrijgelaten, maar bleef de enige hoofdverdachte.

Volgens het OM is uit onderzoek geen betrokkenheid van B. bij de moord gebleken. Het gerechtelijk vooronderzoek tegen de man zal worden gesloten. Volgens een woordvoerster heeft justitie op dit moment geen andere personen op het oog als verdachte. Het onderzoek naar de moord gaat door.

Gerard 'Gait' B. werd destijds aangehouden nadat iemand verklaarde dat hij in een kroeg de moord bekend zou hebben. Klaarblijkelijk is dat genoeg om iemand op te sluiten. Tot dan toe gold de Afrikaanse ex-vriend van Diana Winkel als verdachte. Het is niet bekend of die nu weer in beeld komt.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

donderdag 10 juni 2010

Advocaat Joran van der Sloot vindt diens verklaring ongeldig

Máximo Altez, de nieuwe advocaat van Joran van der Sloot, wil dat de verklaring van Joran ongeldig wordt verklaard. Dit omdat Joran van der Sloot tijdens de verhoren, waarin hij de moord op Stephany Flores bekende, niet werd bijgestaan door een advocaat.

Máximo Altez zei dit tegen CNN. Volgens Altez viel Flores eerst Van der Sloot aan, nadat hij haar had gezegd niet blij te zijn met haar gesnuffel in zijn laptop.

Ik ben bang dat het niet veel uit zal maken. Ook als de verklaring vervalt, staat Joran's schuld aan haar dood vast vanwege de video en vanwege het verhaal dat ook de advocaat vertelt. Het enige verschil is mogelijk dat hij in zijn eerste bekentenis niet zei dat zei hem als eerste aanviel.

Als zijn eerste verklaring inderdaad vervalt, dan gaat het om de geloofwaardigheid van Joran's verhaal. De rechter zal dan toch de vervallen verklaring in zijn hoofd hebben. Er zal bovendien geen rechter zijn in Peru, die Joran vrijspreekt van moord of doodslag, vanwege de publieke verontwaardiging die zal volgen.

Volgens Justitie was er echter wél steeds een advocaat bij, zij het niet Máximo Altez.

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook

woensdag 9 juni 2010

Meisje (6) stateloos | Nederland op zijn smalst

Jan van der B. (45) wordt er vandaag voor de Rotterdamse rechtbank van beschuldigd zijn dochter Julia (6) een paar dagen na haar geboorte op valse gronden vanuit Spanje te hebben meegenomen. Doordat de aangifte van haar geboorte echter niet correct is, heeft het kind geen identiteit en geen nationaliteit.

“Julia bestaat administratief niet in Nederland. Deze variant kende ik nog niet. En ik heb er geen oplossing voor, zelfs niet na een jaar en gesprekken met hoogleraren”, stelde officier van justitie Ad de Beer. Wat het verhaal zo ingewikkeld maakt, is dat Jan getrouwd was in Nederland en in Spanje een buitenechtelijke relatie had met Mirela. Toen daaruit een kind geboren zou worden, wilde de vader het legaliseren, maar omdat hij al getrouwd was, bleek dat onmogelijk en heeft het meisje nu geen papieren. Justitie kreeg de melding dat het meisje niet legaal bij Jan en zijn toenmalige echtgenote zou verblijven. De man wilde het kind echter niet naar Roemenië laten gaan, waar haar moeder inmiddels woonde.

Wat het verhaal nóg gecompliceerder maakt, is dat uit dna-onderzoek blijkt dat Jan helemaal niet de biologische vader is. Zij kan nu geen aanspraak maken op de nationaliteit van haar vader. De echte moeder opsporen is een te groot risico, omdat zij wellicht kans loopt het slachtoffer van eerwraak te worden. Haar zaak kan niet gezien worden als een illegale adoptie, want Jan dacht dat hij de vader was.

De Beer vindt dat het kind de klos is en verwijt de vader dat hij zich onverantwoord gedroeg. Het OM eist vijftien maanden gevangenisstraf, waarvan vijf voorwaardelijk, plus een proeftijd van twee jaar om aan zijn agressie en drankmisbruik te werken.

Een raar verhaal. Het lijkt me sterk dat een getrouwde man in Spanje een kind niet kan 'legaliseren'. Het zal niet de eerste keer zijn dat een getrouwde man een buitenechtelijk kind verwekt, ook in Spanje.

Dat hij nu biologisch niet de vader is, zou ook niks uit moeten maken. De wet op het Nederlanderschap staat erkenning van het kind toe door een vader die minstens 3 jaar voor een kind heeft gezorgd.

De rechtbank en jeugdzorg zullen wel met de volgende briljante oplossing komen: Afpakken van de vader die al 6 jaar voor haar zorgt, plaatsen in een 'veilig' pleeggezin (ik noem maar even 'Willeke Dost'), die haar vervolgens mogen adopteren waardoor ze wél de Nederlandse nationaliteit krijgt.
Alle kruisjes correct gezet, maar een kind de vernieling in.

Een vader die voor zijn kind het beste wil doen: haar erkennen en opvoeden, moet 15 maanden de gevangenis in en iemand die betrapt wordt met kinderporno krijgt een taakstraf. Wat een land.

Als het overigens geen illegale adoptie is -omdat Jan dacht de vader te zijn- dan vraag ik me af waar die 15 maanden voor wordt geëist? Voor “Onverantwoordelijk gedrag”?

Plaats op NuJij Voeg toe aan Blig Facebook Facebook